دیدار شهردار تهران و دریادار سیاری با خانواده های شهدای نیروی دریایی

  دیدار شهردار تهران و دریادار سیاری با خانواده های شهدای نیروی دریایی

دکتر قالیباف:
مجاهدت امروز این است که عرصه اقتصادی و فرهنگی را مثل دوران دفاع مقدس سرزنده نگاهداریم
مجاهدت امروز این است که عرصه اقتصادی و فرهنگی را مثل روزهای دفاع مقدس سرزنده نگاه داریم و در این مسیر به مردم خدمت کنیم.
دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، به همراه امیر دریادار دکتر حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، همزمان با روز نیروی دریایی، با حضور در منزل دو تن از شهدای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز نیروی دریایی، با خانواده های معظم این شهدا دیدار و گفت و گو کردند.
شهردار تهران و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در جریان نخستین دیدار به همراه دریادار دوم محمد پورکلهر معاون نیروی انسانی نیروی دریایی ارتش و مهندس علیرضا جاوید شهردار منطقه چهار تهران در منزل شهید ابوالفضل صیادیان حضور یافته و  با همسر و فرزند این شهید به گفت و گو پرداختند.
همسهر شهید صیادیان در این دیدار با اشاره به نحوه شهادت این شهید دوران دفاع مقدس، ابراز داشت: شهید صیادیان از زمان آغاز جنگ تحمیلی هر شش ماه یک بار به مناطق جنگی در آبادان، اهواز و جزیره خارک اعزام می شدن در نهایت ایشان در روز 29 اسفند ماه سال 66 به علت حمله موشکی دشمن به اسکورت کاروان نفت کش در آب های نیلگون خلیج فارس به درجه رفیع شهادت نائل شدند.
وی با تقدیر از شهردار تهران و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ابراز داشت: از حضور دکتر قالیباف در منزل خود بسیار خوشحال هستم و مسئولان و مردم به خاطر لطفی که به خانواده شهدا دارند تشکر می کنم؛ اینکه مسئولان به یاد ما می افتند و  به مسایل ما رسیدگی می کنند برای من با ارزش است؛ همینطور که تاکنون واقعا هر کاری در مجموعه شهرداری تهران داشته ایم، به صورت سریع به آن کار رسیدگی شده است.
بچه های انقلاب پای خون شهدا و عزت مردم ایستاده اند
  در ادامه این دیدار دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران اظهار داشت: امروز به مناسبت روز نیروی دریایی در منزل شهدای نیروی دریایی ارتش حضور پیدا کردیم؛ از اینکه در این ایام توفیق حضور در منزل شهدای نیروی دریایی را داشتم، خداوند را شاکرم و از این بابت از امیر سیاری نیز تشکر می کنم؛ البته تمامی خانواده شهدا برای ما عزیز هستند و همیشه تاکید دارم که بنده و همه مردم، تمامی زندگی مادی و معنوی خود را مدیون شهیدان هستیم.
وی در ادامه تصریح کرد: در این میان وظیفه ما نیز که خودمان توفیق همرزمی با شهدا را داشتیم، مضاعف تر است. بنابر این باید با احساس مسئولیت و احساس وظیفه بیشتری راه شهدا را ادامه دهیم. مطمئن باشید بچه های انقلاب پای خون شهدا و عزت مردم ایستاده اند و همیشه قدر شناس شهدا هستند.
شهردار تهران ادامه داد: شهرداران نواحی در هر ناحیه حکم مسئول ایثارگران ناحیه را نیز دارند و مکلف هستند از خانواده شهدا – فارغ از اینکه متعلق به چه سازمانی هستند – بازدید کرده و به موضوعات و مشکلات خانواده های شهید رسیدگی کنند.
اسکورت 10 هزار کشتی تجاری و نفت کش در دوران دفاع مقدس
امیر سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار ضمن تقدیر از شهردار تهران برای حضور در منزل شهدای نیروی دریایی ارتش، ابراز داشت: در زمان اسکورت کشتی های در دوران دفاع مقدس، تعدادی از نیروهای نیروی دریایی ارتش بر روی کشتی های تجاری و نفت کش حضور پیدا می کردند و شهید صیادیان نیز در  اثر حمله موشکی به یکی از این کشتی ها به مقام شهادت نائل شدند.
وی ادامه داد: در طول جنگ تحمیلی دشمن تمامی وسایل و امکانات را در اختیار داشت و برای اینکه اقتصاد کشور را با شکست مواجه کند، تمامی تلاش خود را به کار بسته بود تا از ورود کشتی ها به جزیره خارک و بندر امام ممانعت کند. اما با این وجود در طول هشت سال دفاع مقدس بیش از 10 هزار کشتی اسکورت شدند و از افتخارات نیروی دریایی آن است که از این تعداد، تنها 300 کشتی با حمله موشکی دشمن مواجه شدند و از این میزان نیز 250 کشتی با روش هایی همچون هدف کاذب که از ابداعات دوران دفاع مقدس بود، از حمله دشمن سالم بیرون آمدند.
امیر سیاری تصریح کرد: این اقدام یکی از کارهای مهمی بود که شهیدان نیروی دریایی برای اقتصاد کشور در دوران دفاع مقدس انجام دادند تا چرخه اقتصادی کشور در جریان باشد.
در پایان شهردار تهران با اهدای لوح یادبود، از خانواده شهید صیادیان تجلیل کرد و تندیس ناوشکن جماران نیز به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش توسط امیر سیاری به خانواده این شهید تقدیم شد.
دیدار شهردار تهران و فرمانده نیروی دریایی با خانواده شهید رحمتی
همچنین شهردار تهران، فرمانده نیروی دریایی ارتش و مهندس عظیم بابایی، شهردار منطقه شش تهران با حضور در منزل شهید محمد رحمتی، با همسر و فرزندان این شهید نیروی دریایی ارتش به دیدار و گفت و گو پرداختند.
همسر شهید رحمتی در جریان این بازدید، طی سخنانی ابراز داشت: شهید محمد رحمتی در سال 1344 به استخدام نیروی دریایی ارتش درآمد و از این شهید سه یادگار به جا مانده است؛ در زمان آغاز جنگ تحمیلی نیز خانواده ما در مرخصی به سر می برد اما همزمان با آغاز دفاع مقدس و پیش از پایان مرخصی، به اصرار این شهید به آبادان رفتیم و در جمشید آباد ساکن شدیم.
وی افزود: هفتم آبان ماه سال 1359 بود که از طرف نیروی دریایی ارتش خبر مجروحیت شهید رحمتی را به ما اعلام کردند، درهمان زمان متوجه شدیم هنگامی که شهید رحمتی به همراه کامیون مهمات در حال اعزام به خط مقدم بود، در حلقه کمین نیروهای عراقی قرار گرفته و با اصابت گلوله به مقام شهادت نائل شد.
در این بازدید شهردار تهران پس از پیگیری مسایل و مشکلات این خانواده شهید،  تاکید کرد: در شهرداری تهران از سال 1384 اولویت را به فرزندان و خانواده شهدا اختصاص دادیم، به گونه ای که هم اکنون بیش از 730 فرزند شهید در مجموعه شهرداری تهران مشغول به کار هستند.
در پایان این بازدید نیز شهردار تهران با تقدیم لوح یادبود، از همسر و فرزندان شهید محمد رحمتی تجلیل کرد.
دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در این دیدار با بیان اینکه سرکشی از خانواده شهدا از قبل در شهرداری تهران وجود داشته و این روند ادامه دار است، گفت: نیروی دریایی از روزهای اول جنگ و در جریان محاصره خرمشهر، آبادان، اروند و جزایر ، مباحث مربوط به حوزه اقتصاد و تجارت را دنبال می کرده است؛  حتی در عملیاتی مثل خیبر و بدر که ما در حورالعظیم بودیم نیز نیروی دریایی حضور داشت.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز نیروی دریایی در دریای سرخ فعال است و اسکورت بخش های اقتصادی و کشتیرانی را انجام می دهد؛ این عزیزان تا کنون رشادت های بزرگی را انجام دادند که این رشادت ها تنها در دریا نبوده است؛ چرا که در ابتدای جنگ شاهد بودیم نیروهای  دریایی در آبادان و جاده ماهشهر، در روی زمین و در دفاع سرزمینی نیز به شهادت رسیدند.
شهردار تهران ادامه داد: امیدواریم در هر کجا که هستیم راه شهدا و امام شهدا را ادامه داده و  بدانیم زندگی و عزت خود را مدیون شهدا هستیم و کارهای روزمره و دنیایی ما را از این امر مهم غافل نکند.
دکتر قالیباف در ادامه درباره تمهیدات در نظر گرفته شده در شهرداری برای خانواده شهدا و ایثارگران تصریح کرد:  بر این باور هستم که رسیدگی به خانواده شهدا تنها وظیفه بنیاد شهید نیست بلکه این امر ظاهر قانون است؛ همه سازمان ها، نهاد ها، وزارتخانه ها و مردم نسبت به خانواده شهدا مدیون هستیم و بارها در جمع خانواده شهدا در شهر تهران این نکته را عرض کرده ام که هر خانواده شهید و جانباز بالای 70 درصدی، هر مشکلی مربوط به حوزه شهرداری داشته باشد، ما این موضوع را صد در صد حل و فصل می کنیم.
شهردار تهران ادامه داد: این ارتباط میان شهرداری تهران و خانواده شهدا برقرار است و بخش مربوط به ایثارگران نیز در شهرداری تهران وجود دارد تا موضوعات شهری، فرهنگی، درمانی و اقتصادی خانواده شهدا را رسیدگی کند. همچنین فکر نمی کنم مشکلی از خانواده شهدا مربوط به شهرداری تهران باشد و ما آن را حل نکرده باشیم.
مجاهدت امروز این است که عرصه اقتصادی و فرهنگی را مثل دوران دفاع مقدس سرزنده نگاه داریم
دکتر قالیباف در ادامه با بیان خاطرات خود از دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: روزهای اول جنگ چندان تفاوتی میان نیروی زمینی، دریایی و هوایی نمی دانستیم، بلکه من یک بسیجی بودم که به جبهه رفته بودم و در آذر ماه سال 59 و روزهای اول جنگ، در مسیر خرمشهر و آبادان حضور پیدا کردم؛ در آن زمان 17 سال سن  داشتم و  به عنوان یک بسیجی به جبهه آمده بودم.
وی ادامه داد: سرکشی از خانواده شهدا و دیدار با رزمندگان انسان را به آن فضاها و باورهای موجود دوران دفاع مقدس می برد؛ واقعیت آن است که امروز جامعه خیلی آن فضاها را درک نمی کند بلکه فضاهای موجود در دوران دفاع مقدس مقداری تغییر پیدا کرده است. در آن دوران حرف از محبت، برادری، اعتماد و ایثار بود که انسان ها خودشان را نبینند،  بلکه دیگران را ببیند.
دکتر قالیباف ادامه داد: با همه وجودم هر چه خوبی که انسان می تواند بر زبانش جاری کند اما ممکن است در زندگی اطراف خودش این خوبی ها را لمس نکند را در دوران دفاع مقدس درک کردم، همه این خوبی ها با تمامی ابعاد به صورت عینی در دفاع مقدس وجود داشت؛ از این رو این نشست ها و گفت و شنود ها با خانواده شهدا کاملا تداعی کننده آن دوران است.
وی تاکید کرد: باور ما این است که جنگ تمام شده اما دفاع همچنان باقی است و مجاهدت ادامه دارد؛ مهم ترین مجاهدت نیز در این زمینه است که فرزند شهید به عنوان جوان این دوره، شغل ندارد و این از کوتاهی ما است؛ مجاهدت امروز این است که عرصه اقتصادی و فرهنگی را مثل روزهای دفاع مقدس سرزنده نگاه داریم و در این مسیر به مردم خدمت کنیم.
دکتر قالیباف در پایان تاکید کرد: امیدواریم قدر این جوانان و همسران شهدایی که تمامی جوانی خود را به پای فرزندانشان گذاشته و به به خانواده وفادار باقی ماندند را بدانیم و انجام وظیفه کنیم.
تقدیر فرمانده نیروی دریایی ارتش از دکتر قالیباف
دریادار دکتر حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: بازدید از خانواده شهدا روند کاری دکتر قالیباف در شهرداری تهران بوده است اما ایشان در هفتم آذر ماه به عنوان روز نیروی دریایی ارتش، بازدید خود را به خانواده شهدای نیروی دریایی اختصاص دادند که از این بابت از ایشان تشکر می کنیم و برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.
وی ادامه داد: نیروی دریایی، تجهیزات محور است و محل عملیاتی این نیرو در دوران دفاع مقدس نیز در عمق آب ها بوده است، بنابر این معمولا به تنهایی عمل می کرده و رسانه ها چندان به آن نپرداخته اند اما در طول سال های گذشته تلاش کردیم تا تلاش و رشادت های این عزیزان را نشان دهیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عملیات موفقیت آمیز مروارید در روز هفتم آذر ماه، اظهار کرد: عملیات مروارید در شصت و هفتمین روز جنگ تحمیلی انجام شد و نیروی دریایی ارتش در جریان این عملیات توانست نیروی دریایی دشمن را کاملا شکست دهد؛ در این عملیات موفق شدیم اقتصاد دشمن را فلج کنیم به نحوی که صادرات و واردات به بنادر فاو، بصره و ... قطع شده و دشمن در محاصره دریایی قرار گرفت که این یک افتخار بزرگ به شمار می رود و یک پیروزی بسیار بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.
امیر سیاری با اشاره به بازدید خود از منزل شهید صیادیان، عنوان کرد: برخی از شهدای نیروی دریایی همچون شهید صیادیان در عملیات اسکورت به شهادت رسیدند؛ این عملیات به خاطر مبارزه با نیروی هوایی، بالگرد ها و حملات دشمن که به دنبال فلج کردن اقتصاد کشور بودند انجام می شد و در جریان آن باید تمامی کشتی های تجاری و نفت کش را از شرق تنگه هرمز تا جزیره خارک در بندر ماهشهر اسکورت می کردیم.
وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند خوب است مردم بدانند که یکی از نتایج مهم علمیایت های نیروی دریایی این بوده است که اقتصاد کشور سالم مانده استو بنابر این نیروی دریایی کار نظامی خود را به طور کامل انجام داده و در کمترین زمان ممکن دشمن را شکست داده است اما در وظیفه ای که در تامین خطوط مواصلاتی داشته نیز موفق بوده است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: شهدای نیروی دریایی اینچنین با روحیه در میدان حاضر شدند و برای ما عزت و شرف را به ارمغان آورده اند، در این میان بازدید از خانواده شهدا باعث می شود تا بار دیگر به حال و هوای دوران دفاع مقدس برگردیم و برخود تکلیف بدانیم تا بیش از پیش تلاش کنیم، چرا که مدیون خون شهدا هستیم.
دریادار سیاری در پایان با اشاره به برنامه های ارتش به مناسبت روز نیروی دریایی، به برگزاری مراسم تجدید میثاق با آرمان های امام راحل (ره) اشاره کرد و گفت: از فردا در مناطق جنوبی کشور تعدادی از یگان های سطحی و بالگرد ها به ناوگان نیروی دریایی کشور الحاق می شوند.
وی گفت: شهرداری منطقه 22 تهران نیز برنامه بسیار خوبی را در بزرگداشت شهدای نیروی دریایی برگزار کرده بود که باید از اجرای این برنامه بسیار جامع و ارزنده تشکر و قدردانی کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.