مراسم بهره برداری از بوستان اکو

مراسم بهره برداری از بوستان اکو

در آینده ای نزدیک نشست شهرداران پایتخت ها ،کلان شهرها و شهرهای تاریخی منطقه در تهران برگزار می شود
شهرداری تهران اهمیت ویژه ای برای همکاری های فرهنگی میان کشورهای عضو اکو قائل است. این منطقه در یک حوزه فرهنگی و تمدنی مشترک قابل تعریف است، لذا مبادلات فرهنگی میان ما نه تنها یک رسالت که ضرورتی اجتناب ناپذیر برای حفظ میراث مشترک تمدنی، فرهنگی و دینی ما و انتقال آن به نسل های آینده است.
دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در مراسم بهره برداری از بوستان اکو که با حضور وزرا، سفرا و روسای هیات های کشورهای عضو اکو، در اراضی عباس آباد برگزار شد، اظهار کرد: افتخار دارم از سوی شهروندان و مدیریت شهری تهران - پایتخت جمهوری اسلامی ایران- حضور شما را در این مراسم خوشامد بگویم.
شهردار تهران ادامه داد: در جهانی که با جریان سلطه طلبی و تهاجم فرهنگی روبرواست، حفظ هویت و میراث تمدنی و معنوی ملی و منطقه ای ما در گرو این گونه همکاری ها و تبادلات است. شهرداری تهران علاوه بر اقدامات نمادین مانند ساخت بوستان اکو علاقمند است با حمایت و مشارکت دولت ها و مقامات محلی منطقه برنامه ای مدون و درازمدت برای کمک به حفظ و حراست از این میراث گرانبها تهیه و اجرا نماید و در این مسیر به تلاش و همت وزاری محترم امور خارجه کشورهای منطقه نیازمند است. زمینه ها و حوزه های همکاری فرهنگی میان کشورهای عضو اکو به اندازه ای وسیع و متنوع است که نیاز به برنامه دقیق و اولویت دار و بهره برداری بهینه از منابع و سرمایه های موجود نرم افزاری و سخت افرازی دارد .
   دکتر قالیباف افزود: همانگونه که احتمالا این سفر کوتاه و یا سفرهای قبلی خود به تهران دریافته اید، این کلانشهر به سرعت در حال تبدیل شدن به شهری پیشرفته و قابل اتکا برای اینگونه فعالیت هاست و از امکانات و ظرفیت های زیربنایی خوبی از نظر فنی، فناوری و نیروی متخصص برخوردار است. دراینجا اعلام می کنیم ما آمادگی داریم با همکاری نهادهای فرهنگی و هنری کشورهای عضو اکو این امکانات و تسهیلات را در مسیر تقویت مناسبات و تبادلات فرهنگی و شهروندی مورد بهره برداری قرار دهیم. به این منظور مایلم از فرصت استفاده نموده و اعلام نماییم که شهرداری تهران قصد دارد در صورت علاقمندی و مشارکت شهرهای منطقه در آینده ای نزدیک نشست شهرداران پایتخت ها، کلانشهرها و نیز شهرهای تاریخی منطقه را با هدف تدوین برنامه راهبردی به منظور تبادلات فرهنگی در حوزه شهری در تهران برگزار نماید. بی شک حمایت شما از این برنامه نیازی اساسی خواهد بود.
شهردار پایتخت ادامه داد: همچنین در این راستا مفتخرم اعلام نمایم که هم اکنون تهران به عنوان مبتکر و پایه گذار مجمع شهرداران آسیایی میزبان دائمی دبیرخانه این مجمع است و در عین حال مسولیت های مهم بین المللی مانند نایب رییسی سازمان جهانی شهرداران متحد و دولت های محلی (uclg) ریاست سازمان منطقه ای شهرهای متحد و دولت های محلی غرب آسیا و خاورمیانه (uclg-mewa) و نیز عضویت در هیات مدیره سازمان پایتخت ها و شهرهای اسلامی (oicc) را بر عهده دارد. ما بدون هرگونه چشمداشتی امادگی داریم که این تجارب و ظرفیت ها را برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان و اصلاح فرایندهای مدیریت شهری در سطح شهرهای منطقه اکو با دوستانمان به اشتراک بگذاریم. در این چارچوب حمایت از نهادهای تخصصی ، شهری و توسعه ای بین المللی مانند اکو و موسسه فرهنگی آن برای ما یک اولویت است .
قالیباف با بیان اینکه بوستان اکو در یکی از بهترین نقاط شهر تهران و با طراحی زیبایی ساخته شده گفت: این بوستان برای برگزاری برنامه ها و هفته های فرهنگی کشورهای عضو اکو در اختیار سفارت خانه ها، انجمن های دوستی و شهرداری های شهرهای منطقه خواهد بود. از نمایندگی های سیاسی و فرهنگی اعضا در تهران دعوت می نمایم که از این امکان برای معرفی هر چه بیشتر فرهنگ و هنر کشورهای خود به مردم ایران و گردشگران استفاده کنند. همچنین امیدوارم با حمایت و تدبیر مقامات دولتی و شهرداران محترم به زودی شاهد ساخت و گشوده شدن بوستان هایی به نام اکو برای مردم در سایر پایتخت ها و شهرهای منطقه باشیم. در اینجا مایلم از دوستانم در وزارت امور خارجه ، دبیرخانه و موسسه فرهنگی اکو و نیز همکاران خودم در شرکت نوسازی عباس آباد و اداره کل روابط عمومی و بین الملل و سایر بخش ها که با همکاری صمیمانه خود این مراسم باشکوه را ترتیب دادند، سپاسگزاری کنم. همچنین مایلم مراتب سپاسگزاری خود بابت حضور خبرنگاران و نمایندگان محترم رسانه های جمعی را اعلام نمایم مجددا از حضور شما وزرا و سفرای محترم و سایر مقامات و بزرگواران ارجمند در این مراسم صمیمانه تشکر می کنم .
همچنین شهردار تهران  در حاشیه مراسم افتتاح بوستان اکو طی سخنانی در جمع خبرنگاران ابراز داشت: ممکن است آغاز ارتباطات با فعالیت و ارتباطات سیاسی شکل بگیرد، اما ارتباطاتی می تواند قابل تداوم و تاثیرگزار باشد که در حرکت های فرهنگی و اقتصادی ریشه داشته باشد .
وی ادامه داد: اکو مجموعه ای به منظور همکاری های اقتصادی منطقه ای است که این مجموعه عمدتا در فلات ایران مستقر هستند. بنابراین ملت ها از بعد تمدنی، فرهنگی و دینی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند؛ طبیعی است که برای یک فعالیت خوب اقتصادی و سیاسی نیازمند تعاملات فرهنگی میان ملت ها، دولت ها و شهرها با یکدیگر هستیم.
شهردار تهران با اشاره به افتتاح بوستان اکو درمجموعه اراضی عباس اباد و درقلب پارک نوروز ابراز داشت: نوروز وجه مشترک همه کشورهای عضو اکو است و تمامی اعضای اکو ایام نوروز را پاس می دارند. بنابراین از ان جهت که دبیرخانه کل اکو درتهران قرار دارد احداث این بوستان پیگیری شد و امیدوارم این حرکت در سایر کشورهای عضو اکو نیز آغاز شود تا بتوانیم تبادلات فرهنگی را ایجاد کرده و در کنار آن دامنه فعالیت های اقتصادی و سیاسی نیز گسترده تر شود.
دکتر قالیباف در پاسخ به سوالی در زمینه تاثیرگذاری بوستان اکو در معرفی فرهنگ و تمدن ایران تصریح کرد: یکی از فعالیت های این بوستان ان است که کشورهای عضو اکو بتوانند در قالب برگزاری هفته های فرهنگی به معرفی فرهنگ و تمدن خود بپردازند. طبیعی است هنگامی که کشورهای عضو اکو در این مرکز حضور پیدا می کنند با فرهنگ و تمدن ما اشنا می شوند و ما نیز در هنگامی که به سایرکشورها سفر می کنیم ، با فرهنگ و تمدن انها اشنا می شویم . این همکاری های فرهنگی میتواند زمینه همکاری های اقتصادی و سیاسی را نیز گسترش دهد .
کتر قالیباف همچنین درخصوص استقبال دیگر کشورها از پیشنهاد شهردار تهران برای راه اندازی بوستان اکو در پایتخت کشورهای عضو ابراز داشت: به نظر می رسد این پیشنهاد با استقبال روبروشود. از انجایی که دبیر کل اکو این موضوع را دنبال می کند و وزارت امور خارجه نیز با این طرح موافق است، ما می توانیم این طرح را در شهرهای پایتخت کشورهای عضو اکو نیز اجرایی کنیم. همچنین شهرهای تاریخی بزرگی در کشورهای عضو اکو داریم که می توانند این طرح را دنبال کنند.
دکتر قالیباف درپایان ابراز داشت: امید می رود بتوانیم اجلاس شهرداران اکو را در کنار اجلاس سران اکو برگزار کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.